Lily Pad er navnet på USA’s skjulte militærbaser i udlandet. De indeholder ammunition, er ofte bemandet og altid beredte til kamp. Det er også navnet på et værk af billedkunstner Laura Hjort Jensen i Deep Forest Art Land.
På samme måde som de skjulte amerikanske militærbaser har en lille hær indtaget et område i Deep Forest Art Land nærmere bestemt ved Anna Holmbergs bro Experience in a garden. Hæren består af den flerårige pelshvid-agtige plante kæruld og ammunition, som kun de skarpeste øjne kan opfange; mere end 90 kobberbelagte objekter som træbukke, bænkebiderskjold, brombærtorne, rosentorne, grævlingeklør, navlepiercinger, kæder samt tidselfnok og underpels fra spidshund er strategisk fordelt, og udgør hærens kampklare tilstand.
Lily Pad er den første af Hjorts udstillingsrække på fire værker der fordeler sig på hver årstid. Ud over referencen til de militære baser betyder Lily Pad også åkandeblad, og fælles for værkerne er, at de gror op hvor der er vand til stede og trækker et usynligt vandspor gennem skoven. Her tager de bolig ved et andet værk i Deep Forest Art Land og gror frem i et netværk af værker. Over tid kommer de snigende med en lille, insisterende hær som i kortvarige udbrud står klart frem for besøgende, hvorefter den igen trækker sig og camoufleres med omgivelserne.
Værket er støttet af Det Obelske Familiefond.
Om Laura Hjort
Laura Hjort (f. 1992) er uddannet fra Det Jyske Kunstakademi (2023) og Bergen Academy of Art and Design (2019-2020). Hun har bl.a. udstillet på KH7 (DK), Haus Contemporary (DK), Kunsthal Aarhus og Bergen Kunsthall (NO).
Én af de ting, der kendetegner Laura Hjorts arbejde, er de forbindelser, hun skaber mellem sine små værker, beskuere, udstillingsrum og værker fra andre kunstnere – ud fra den økokritiske tanke, at vi alle indgår på lige fod i et stort netværk med alt omkring os.
Hun er særligt optaget af at undersøge magten og potentialet i det sølle og afvæbnede objekt. Med sine små værker inddrager hun omgivelserne i totalinstallationer, hvor det er svært præcist at finde en begyndelse og en slutning.
Værkerne kobles ofte på andre kunstværker, for at undersøge, hvad der sker, når forskellige magtpositioner og fortællinger helt fysisk forenes på en diffus, insisterende og til tider krampagtig måde.
Se hendes hjemmeside HER.
Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen