Motherload

"Skulpturparken Skovsnogen er blevet beriget med en fysisk skrøbelig og konceptuelt stærk udstilling om moderskabet i allerbredeste forstand." – Louise Steiwer, Nordisk kunsttidsskrift

Motherload var navnet på årets udstilling i Deep Forest Art Land i 2018. Udstillingen blev kurateret af Anna Margrethe Pedersen og Ditte Soria med deltagende kunstnere fra hele verden.

Kuratorerne siger bl.a. om udstillingen: ”Det er tydeligt for os, at ”moderen” ikke har en fast rolle, men at hun optræder centralt eller i periferien af stort set alting. Moderskabet udgør et polyfonisk og ret gennemtrængende kor af stemmer…”

Udstillingen blev officielt åbnet d. 8. september 2018. Her deltog mere end 200 mennesker, og oå Anna Margrethe Pedersens platform opførte Mathias Kryger en inciterende performance, mens Liv Sejrbo Lidegaard og Maria Hesselager foretog oplæsninger.

I forbindelse med åbningen af Motherload blev også lanceret en bog af samme titel. Bidragsydere til bogen var, foruden de deltagende kunstnere, Maria Hesselager, Liv Sejerbo Lidegaard, Pernille Zidore Nygaard. Tekstuddrag og værkgengivelser desuden venligst udlånt af Margaret Atwood, Judy Chicago, Elfriede Jelinek, kunstnere bag Venus’ fødsel, Reba Maybury, LeRoy McDermott + kritikere, Maggie Nelson, Else Marie Pedersen og Amelie Von Wulffen.

Photo: Homo Homo Sapiens af Rasmus Myrup
Photo: Uden titel af Michala Paludan

“The lands stretched endlessly in front of them. Under the blue, grey, red, yellow and black skies, browns, greens and bright sun glints in the meandering waters were taking turns to fill up Hee’s field of vision. Out where the land turned to sky or the sky to land, it all looked as flat, but closer towards Hee, the buckling curving features of the landscape were showing themselves. Soft rolling hills with low, lush, fresh, green fur covering the brown flesh of the earth. It was this green that had led them here. Traversing the plains, they were following the herd of reindeers…”

Rasmus Myrup bidrog med værket Homo Homo Sapiens (Paleolithic Partners) af graveret glas. Til værket følger teksten Part of the Herd. Ovenstående et uddrag.

Photo: Motherload af Anna Margrethe Pedersen

Motherload er en tidsbegrænset udstilling i skoven, og flere af værkerne vil løbende forsvinde. Det er derfor ikke sikkert, at alle værkerne stadig kan ses.

Udstillingen er placeret i rydning i den sydlige del af Deep Forest Art Land, afgrænset af 4 store bannere i hver verdenshjørne. Bannerne er kaldet ”Motherload manifest” og er udarbejdet af tyske kunstner Jonathan Meese.

Der er to indgange til Motherloadparken, og hver indgang er prydet af to værker, der er diametralt modsatte i materialevalget: New Noveta, Vanix Vrizoil (performance-grøft) og Emma Sheridan, Master Baby statue i Portlandsten.

Et andet sted står Rasmus Røhlings værk Bertha Wegmann: Young Mother with a Child in a Garden (Blake’s Laocoön) i et grønt kommunalagtig parkskilt. Motivet er indstøb i epoxy og fremtræder semitransparent således, at bagsiden fremmaner en tegnet graffiti. Den unge moder har fået en tekstglorie, der starter med ordene: ” burn the fucking horse” og moder med barnet bliver omsluttet af (måske) slangen i paradiset.

Photo: Bertha Wegmann: Young Mother with a Child in a Garden (Blake's Laocoön) af Rasmus Røhling

Deltagende kunstnere

Kristine Kemp (DK)

Sara Deraedt (BE)

Hannah Heilmann (DK)

Mathias Kryger (DK)

Jonathan Meese (DE)

Rasmus Myrup (DK)

Saskia te Nicklin (AU)

Michala Paludan (DK)

Anna Margrethe Pedersen (DK)

Rasmus Røhling (DK)

Emma Sheridan (UK)

Ditte Soria (DK)

Lewis Teague Wright (UK)

New Noveta (UK)